Tuesday, May 26, 2015

Newborn Baby Checklist

assalamualaikum...
 
dah settle kerja baru boleh nak berangan.. hehehe.. takde la berangan yang bukan-bukan.. just planning untuk persediaan menyambut baby.. maklumla semua barang2 baby dah let go.. memang satu apa pon xde..
 
for now, nak beli yang benar2 perlu aje.. yang lain2 tu boleh boleh beli sikit2.. selain dari yang kecik2 seperti baju, booties, mitten, tuala, toiletries, I concern dengan baby gear.. maklumla, suami payah nak cuti untuk bawak baby check up.. lagipon I dah biasa berdikari kemana-mana dengan anak kalau suami busy..

 yang paling penting bagi I untuk baby ke 4 ni ialah breastpump.. heheheh sebab memang nekad sesangat nak fully breastfeed baby Bella.. dok buat survey dan tanya kawan2 yang breastfeeding berkenaan brand dan segalanya.. last2 I pilih Autumnz Passion Double Electric Pump ni kat expo mamy baby di mid valley hari tu.. moga2 I tak salah pilih.. pump ni boleh guna dengan electric atau manual.. harap2 dengan double pumping ni production breastmilk adalah cukup untuk baby nanti.. aameen ya Allah..

akan beli juga feeding bottle untuk standby... seperti 3 babies I sebelum ni. I pilih avent sebab kualiti nya.. bentuk design baru pon menarik.. montok je.. tengah tunggu sale kat sogo next week.. hehehe
 
 oh ok.. seperti yang I mentioned, kena beli baby gear awal2 untuk mudahkan pergerakan.. lately pon banyak kes accident melibatkan baby kan.. so, carseat memang penting pada I.. makesure fasten the seatbelt.. dok survey2 juga.. last2 I pilih nak beli yang ni.. convertible.. sesuai dari newborn hingga 4 years.. jimat ibu.. huhuhu.. biarlah something yang sesuai dengan bajet dan berbaloi gitu kan...

 I prefer beli playpen daripada baby cot.. sebelum ni beli baby cot dan playpen, tapi lebih practical beli playpen kot.. sebab playpen jenis gini senang pasang dan lipat.. kalo lipat boleh bawak balik kampong.. lagipon dia ada roda sebelah.. meaning senang nak tolak ke mana2.. kalo malam tolak ke dalam bilik... siang tolak ke hall... roda pon ada lock.. so, safety terjamin la kan... dia pon ada dua level ketinggian.. kadang2 ada brand yang siap ada changing tray dan kelambu.. pilih aja yang disukai dan ikut bajet masing2.. I belum beli sebab belum ada masa nak ke shopping mall.. playpen ni kalo baby dah beso, boleh jadi tempat main2 dia atau store toys hehehe memang multi purpose..
okey, satu lagi baby gear yang I akan beli cepat2... stroller.. memang penting pada I.. sebab mudah kita nak bergerak.. baby pon akan selesa kalo tidur time kita on the go.. seperti time syahmi, Kyra dan syabil dulu, I prefer yang umbrella fold macam maclaren ni... ringan dan senang nak muatkan dalam kereta..jimat space.. memang kalo travel especially naik flight, sangat membantu.. roda dia pon smooth je... yang lama I dh letgo.. sekarang perlu beli semula.. huhuhu.. takpe sebab maclaren ni boleh pakai dari newborn sampai dah naik darjah satu hehehe.. tahan sangat... tak rugi beli..
 
dulu I letgo sebab stoller ada 2.. kalo jenjalan atau travel mula lah bergaduh berebut.. si abang syahmi pon sebok juga nak naik stroller, konon  nya dia pon penat.. adik2 pon tak nak bagi peluang.. yang nak tolak, ibu dan ayah je.. macamana nak adakan 3 stroller.. sape pulak nak tolak lagi satu stroller kan... hahahaha.. last2 sekali decide jual semua.. biar semua jalan kaki sendiri.. kalo kat airport berebut naik trolley kt airport tu hehehehe...
 
okey.. itu aje I nak share persediaan untuk first baby atau yang anaknya jarak hampir 6 tahun macam I.. ini sebelum baby keluar la kan... dalam pantang pon boleh je google dan purchase... sebab banyak masa nak online kan... tapi I choose untuk beli sebelum baby keluar.. barang2 lain macam baby rocker, bottle warmer, sterilizer pon penting juga.. boleh beli slow2.. yang ni major item la pada I... okey, selamat ber'planning'.. semoga semuanya berjalan lancar.. in shaa Allah.. take care dari ibu dan Bella... :)

No comments: