Tuesday, August 11, 2009

Pendatang asing

salam..

sebenarnya banyak perkara yang berlegar-legar di kepala yang aku rasa nk kongsi di sini.. just nk luahkan pendapat dn apa yg aku tau.. n maybe dpt feedback dr kwn2 yg sudi menjengah.. terselit juga perasaan takut kalo ade komen yg tk diharapkan.. aku dengar ada blog yg dikecamkan.. dan aku berharap tidak berlaku di blog aku sbb blog ni lebih kepada pendapat individu aku.. rakyat marhain...

berbalik pd title hari ni... dan hasil dari bacaan media cetak hari ni... "4 anggota pak ee mati ditembak" .. rasa sakit betul hati kecil aku.. hubby aku salah seorang pegawai bawahan musa hassan.. so, kdg2 ada jugak info berkaitan yg sampai ketelinga.. kwsn ulu kelang tmpat hubby bertugas mmg bnyk kes rompak n samun... dan bnyk juga kes yg tk selesai kerana kebijakan pendatang asing ini mengatur strategi... maklum, utk terus survive apa-apa kerja pon akan mereka ni buat.. aku tk tuduh semua pendatang asing itu sbg penjenayah.. tp kebanyakannya...

pembantu aku sndiri berasal dr seberang.. mmg kalo boleh semua org tk mahu nk ambil pendatang kerja dan duduk pula serumah dgn kita.. selain kos ejen yg makin tinggi, kerenah pembantu asing ni mcm2.. aku sndiri sudah 3 org pembantu.. yag ke 3 ni alhamdulilah tkde mslh sgt dan dh 1 tahun lebih pon bekerja.. aku dh puas tanya sana-sini jika ada org kita yg nk kerja pembantu rumahtangga.. mak di kampung pon tlg risik2 kot2 ada yang sudi bekerja sbg amah ni..sekian lama mencari gagal juga... so, pendatang asing adalah resolutionnya.. terpaksa sbb anak makin bertambah.. lagipon perancangan utk menyambung study menguatkan lagi sbb itu.. kalo nk anta ke pengasuh tentu melibatkan tenaga,masa dan kosnya lebih kurang sama. tawakal shj lah..

sume sudah tahu bilangan pendatang asing dgn izin n tanpa izin ni mungkin lebih setengah dr jumlah org malaysia sndiri.. mana2 pergi.. hatta ke ceruk2 kampung pon pasti ada kelibat puak2 nih.. tk kira la dr negara mana pon.. dan aku yakin kebanyakannya adalah tanpa izin... bagi aku tk salah mereka2 ini dtg mencari rezeki.. zaman2 dulu pon ramai yang berhijrah ke negara org utk mencari sesuap nasi.. kalo tak tade la malaysia ni berbilang kaum mcm skarang.. cumanya yg menjadi masalah bila dh terlalu ramai mereka2 ini dh jd besar kepala... dh berani lakukan jenayah hanya kerana nk duit mudah.. padahal apa yg aku tahu kalo di negara sendiri pendapatan mereka2 nih tk sampai 10% pon dr yang derang dpt di negara malaysia yg tercinta ini...

kalo baca akhbar saban hari pon mcm2 cerita membabitkan mereka2 ini.. bunuh sesama sndiri, guna ilmu itam bomoh laki org kita..ishkk.. bnyklah... mmg sakit hati kalo baca.. tp, tk semua begitu.. ada yg betul2 kerja untuk cari rezeki buat keluarga di kg halaman...

.... continued...

No comments: