Wednesday, May 6, 2015

Ringkasan ziarah ke Mesir dan Umrah 18 April - 2 Mei 2015

assalamualaikum..
 
sebenarnya ini hanyalah quick entry.. mood xde nak citer panjang.. tapi hati meronta juga nak update berkenaan trip ziarah ke mesir umrah.. hati masih terbuai2 kerinduan kalau tengok gambar2 kenangan umrah.. sebelum ni tertanya2 juga macamana rasa rindu dengan Tanah haram? bila dah alami sendiri baru tahu.. macam merindui kekasih sejati.. ye betul, menitis airmata... sebab rindu kepada rumah Rasulullah s.a.w dan juga rumah Allah s.w.t.. yang dah pernah ke sana akan tahu betapa enaknya buat amal di sana... masya Allah
 
 maafkan saya sebab gambar2 ni sume copy paste dari facebook aje.. susunan pon not in order.. belum download gambar dari note.. tapi, boleh je nak citer secara ringkas apa ada dalam gambar tersebut.. gambar di atas berkenaan Masjid Nabawi.. saya capture pada hari pertama dan kedua.. subhanallah.. sangat cantik dan selesa.. kat sini takde masalah nak iktikaf tidur golek... niat iktikaf je dapat pahala kata ustazah.. pahalanya 1000 kali ganda dengan masjid tempat kita.. kat sini, nak baring dalam masjid pon tak boleh.. atau mungkin bukan budaya kita disini.. sigh
 
yang ada arch belang2 tu berhampiran dengan kawasan taman syurga-Raudhah.. dekat dengan makam Nabi SAW... tu tengah tunggu giliran nak masuk kawasan Raudhah.. karpet hijau yang mustajab doanya sebab hampir dengan Rasulullah saw.. Alhamdulillah.. saya berpeluang masuk ke Raudhah 2 kali.. memang mencabar nak masuk ke Raudhah.. nanti in shaa Allah saya share.. tapi, kalau baca cerita dari blogger lain lebih kurang sama pengalaman nya :)
 
dari Malaysia dah tak sabar nak minum air zamzam.. memang tak pandang air mineral dah... sedap dan segar air zamzam di Tanah haram.. memang lain dengan yang ada di Malaysia... jus buahan kat Tanah haram pon semua sedap2.. fresh2 sbb mereka tanam sendiri pokok2 buah tu dengarnya..

 ok.. ni gambar di mesir.. palace of salahhudin al ayubi dan dalam nya ada masjid Mohamed ali.. tourist guide ada menceritakan sejarahnya tapi saya ingat2 lupa.. tapi memang cantek sangat masjidnya... subhanallah..

 gambar saya selepas tawaf sunat yang pertama... macam tak percaya boleh tawaf sensorang sebab time ni tak jumpa cari husband.. padahal dah janji kt depan kaabah.. terhijab sekejap... lepas solat sunat tawaf baru nampak husband dok sebelah.. dia belum tawaf sunat pon sebab dok cari saya tak jumpa.. ustaz kata kalo nak minta petunjuk tak jumpa cari dalam masjidil haram, banyakkan sunat taubat.. katanya dia sunat taubat banyak kali.. pastu cari semula.. solat lagi.. cari semula.. masya Allah.. semua dengan kuasa Allah... tapi syukur sangat dengan keadaan saya berbadan dua, dapat juga tawaf seorang diri... bibir memang tak lekang dengan doa nabi Yunus.. In shaa Allah semua kesulitan Allah permudahkan.. saya memang amalkan doa ni.. kalo lambat ke masjid sekali pon, in shaa Allah akan ada tempat untuk solat berjemaah.. amal kebaikan di masjidil haram adalah 100,000 kali ganda dengan tempat kita..


 gambar kenangan di Masjid Nabawi.. dengan suami dan rakan-rakan satu group.. Alhamdulillah.. pakej umrah dan ziarah ke mesir dengan Andalusia Travel & Tours okey je.. sebelum ni ada juga khabar tak berapa baik kata Andalusia dah tak okey.. tapi saya tawakal je dengan suami.. sebab Andalusia punya pejabat dekat sangat dengan rumah... Dato Ustaz Daud Che Ngah pon antara pendakwah yang saya segani.. time ceramah umrah pon beliau humble sangat.. sangat kelakar orangnya.. jangan berhenti berdoa dan terima seadanya apa yang kita dapat.. in shaa Allah semua akan berjalan lancar..

 ini adalah gambar sekitar Bandar Kaherah atau Cairo.. Bandar cairo tidaklah cantik.. sorry to say kotor, penuh dengan kubur orang terdahulu yang dibina macam rumah... memang pemandangan yang tidak cantik bandarnya.. masjid pon tidak terjaga.. kebanyakannya berasaskan duit aje.. tetapi Bandar Iskandariah atau Alexandria lebih cantik kerana terletak di tepi laut Mediterranean yang sgt cantik, subhanallah... nanti kalo ada rezeki saya cerita kan dengan lebih detail berkenaan mesir ye.. in shaa Allah..

 gambar diatas adalah di Jabal Romah, Bukit uhud.. dan Masjid Quba'.. Jabal Romah tempat pemanah ketika peperangan Uhud.. masjid Quba' tempat kami bermiqat untuk umrah kedua kami.. sempat juga beli kurma frozen.. memang sedap tetapi kena makan segera sebab kalau dah takde aisnya kurma tu jadi Lebam.. hilang sedapnya..

 ini juga gambar di mesir.. berpeluang untuk makan malam di atas cruise yang menyajikan sufi dance dan belly dance.. hmmm belly dance tu memang saya tak berkenaan.. tourist guide tak sebut pulak psl belly dance tu.. takpela.. benda dah nak jadi kan..
 
okey.. nanti saya sambung update berkenaan gambar2 di bawah ye.. wassalam..

PART 2 : 11 May 2015

assalamualaikum.. tak sangka akan jadi part 2 pulak.. sorry kalo boring baca sebab berjela panjang sikit.. (ada ke org baca? :P) takpe.. ini pon mcm diary juga ni.. lps ni kalo baca mesti mengimbau kenangan.. malas pulak nk transfer pics untuk new entry..
 
pics kat atas adalah kenangan di Egpyt.. kami fly dengan Egyptair untuk trip kali ni... no komen.. biasa2 aje.. food atas flight pon ikut style Egypt la kan... staff dia pon biasa la .. ada yang okey ada yang x ramah mesra... kami ziarah ke makam Imam Syafie... menitis juga airmata sebab tak sangka dapat menziarahi makam Imam yang selama ini kita ikuti mazhabnya... sempat juga berziarah ke masjid sekitarnya...

pics ketot di atas diambil ditepian pantai mediterenean, di Alexandria (Iskandariah).. Bandar Iskandariah memang lebih bersih berganda kalinya dari Cairo.. tepian pantai juga anginnya sejuk aje.. lautan yang kebiruan.. pemandangan asal adalah berkali2 lebih cantik daripada gambar yang diambil.. Subhanallah... tapi, kami tak ke pantai pon sebab sekadar berziarah bukan untuk mandi manda.. :)

di Mekah, memang takde apa dalam fikiran kecuali beramal dan mengabdikan diri kepada Allah.. tak fikir pasal kerja dan lain2 aktiviti biasa.. memang rutin adalah ulang alik masjid saja.. memang tenang sangat.. bayangkanlah tiap amalan digandakan dengan 100,000 pahala.. tiap kali lepas solat Jemaah pula mesti ada solat jenazah.. setiap kali solat jenazah ustaz kata pahalanya sebesar bukit uhud.. dah pergi ke bukit uhud, Masya Allah, bukit tu besar dan memanjang... banyaknya pahala untuk solat jenazah yang hanya melibatkan satu salam dan 4 takbir... mudahnya beroleh pahala  di Tanah Haram... rinduuu sangat!

gambar di atas pula adalah Saie dari bukit safa ke bukit marwah.. yang ni saya kalah sikit sebab lepas tawaf 7 pusingan akan terus ke sini meneruskan jalan2 santai.. tapi mungkin overload (badan dah berat) 2 kali saie, suami pujuk supaya saya duduk di kerusi roda dan dia menolak saya hingga tamat saie.. terima kasih en suami.. hanya Allah mampu membalas jasa abang.. 2 kali saie je saya mampu habiskan.. sebab jika saya paksa diri, saya akan missed solat Jemaah di masjid.. saying sangat kalo tak ikut solat Jemaah di masjid..  jarak hotel dengan masjid adalah 400m... kadang2 saya tak balik ke hotel sebab beriktikaf di masjid.. ini adalah sebab tak larat nak jalan 800m untuk ulang alik ke masjid... :)

okey... pics kat atas ni pula pics di airport madinah.. friendly sangat staff kat airport ni... ustaz kata Nabi Muhammad SAW banyak berdoa untuk kesejahteraan madinah.. memang madinah adalah Bandar yang bersih.. tenang, harmoni.. seronok sangat duduk di madinah.. cuaca nya pon sejuk sikit dari mekah... di madinah, penduduknya dikenali sebagai kaum Ansar, (Quraisy Mekah yang ikut Nabi SAW berpindah ke madinah semasa hijrah Baginda).. muhajirin adalah penduduk asal Mekah (ini dari apa yang saya faham melalui penerangan mutawif).. jadi, memang lain sifat penduduk madinah dan mekah.. penduduk mekah agak kasar sedikit.. melalui pengamatan saya, memang ada benarnya... barang2 di madinah pon jauh lebih murah berbanding mekah.. so, kalo nak beli souvenier dan baju2.. jubah2.. belilah di madinah..

ladang unta yang kami tak singgah.. sebab kekangan dari pihak KKM berkenaan sejenis virus.. jadi, ambil pics dari dalam coaster je.. tapi, memang enjoy minum susu unta yang dibeli di pasaraya di sana.. susu unta tak berbau dan lebih sedap dari susu lembu... ada juga bawa balik ke Malaysia.. tapi agak rosak kondisinya..

time ni nak buat tawaf wida'.. gambar terakhir di Tanah Haram.. sebab lepas tawaf wida' dah tak boleh ambil apa2 gambar.. atau kita akan dikenakan dam.. sangat sayu dan sedih semasa melakukan tawaf terakhir ni.. seakan tak nak balik ke Malaysia.. rasa macam nak tinggal di mekah... Tanah Haram.. tapi apa kan daya.. diri ini masih ada tanggungjawab di Malaysia.. memang rindu sangat nak menangias hiba.. merayu2 pada yang empunya dunia ini dan diri sendiri...

pics kaabah di subuh hari.. subuh itu adalah saat paling bermakna sebab berjaya pujuk en suami untuk membawa saya menuju ke hijr ismail, makam Nabi Ibrahim, berdoa di bawah pancuran emas, memegang kiswah (kelambu kaabah) dan juga dapat mengucup rukun yamani.. sambil berdoa di multazam... cuma mengucup hajar aswad sahaja tak berjaya sebab keadaan bersesak2 yang agak kronik.. en suami tak berani nak bawa saya sebab risaukan kondisi baby dalam kandungan.. suami pon hanya dapat menyentuh dengan hujung jari sahaja hari sebelum itu.. saya redha.. mungkin dimasa akan datang saya dapat mengucup batu dari syurga itu.. rasa sangat puas dapat berdoa dan membisikkan hajat2 yang dikirimkan oleh mereka yang mengirimkan pesanan dan doa... airmata yang tak henti mengalir... syahdu dan indah betul saat itu.. semoga Allah menunaikan doa dan hajat saya... aameen ya Allah..

pics di atas adalah masjid2 di Tanah Halal (Sempadan Tanah Haram) untuk bermiqat. jika ingin menunaikan umrah kali kedua, ketiga dan seterusnya bolehlah ke masjid2 berkenaan untuk berniat ihram dan menunaikan solat sunat ihram.. antaranya adalah masjid di Ja'aranah, Masjid di Tanaeim dan Masjid di Hudaibiyah.. kami pergi ke ketiga2 masjid untuk berniat miqat dan ziarah.. Masjid di Hudaibiayh juga adalah tempat Nabi SAW memeterai perjanjian Hudaibiyah

sekian dahulu coretan saya kali ini.. hajar aswad yang diidamkan untuk dikucup. moga Allah limpahkan rezeki yang halal dan berkat untuk saya menunaikan Haji pula.. aameen ya Allah.. syukur Alhamdulillah di atas segala nikmat NYA...

4 comments:

Zai Zamree said...

hr tu pon sy & mak tpisah ms tawaf.
mulut sy la tcakap kt mak..''klau kita tpisah mak tawaf ja mcm biasa jgn cari.lps abes tawaf smbhyg sunat kita jmpa kt bukit safa'...

tuptup tgh tawaf sekali hilang da....cuak gak la sbb kesian kt mak.tawaf mcm biasa sambil cari sambil bdoa.abes tawaf smyg sunat p kt bukit safa br nk nk col tgk mak pon mai tegur.

Alhamdulillah...mak ok...btl2 jd mcm apa yg saya cakap...adehhhh...

izz said...

ye Z@i Z@mree.. pernah dengar kwn2 kata kat sana Allah bagi cash.. Alhamdulillah mak okey2 aje ye.. doa dan zikir jangan putus dari bibir.. Alhamdulillah rutin tu terbawa2 hingga ke tanahair.. :)

Cho Zila said...

syioknyer Izza... nanti ceritalah lagi.. tapi akak dah tengok gambar izza di facebook.. teruja gak hati akakni.. akakpun redhajer ikut andalusiakan.. walaupun der gak dengar ceritanyer.. biasalahkan dah besar mungkin ada lah sebab nila setitik rosak susu sebelanga.. tapi adalah juga sikit2 yang tak puas hati tu dan rasanya mana2pun sama.. jadi redhajeler.. lagipun rasanya dengan bayaran yang dibuat tu berbaloi2 dah... syukur Alhamdulillah..

izz said...

kak cho... kan akk.. ada Jemaah yang satu group dengan saya yang dah pergi haji dan umrah banyak kali pon cerita, mana2 agensi pon sama je.. mesti ada pro dan kontra... nanti saya update yang kalo ada kesempatan... :)