Tuesday, October 23, 2012

menjawap entry si polan

salam..

sudah baca luahan si polan dalam blog dia.. terima kasih... kerana kata2 yg ditulis.. dah nekad dalam hati untuk memaafkan semua org.. maafkanlah aku juga ye... sebab hidup ini bukanlah selamanya.. akhir nnt akan bertemu Allah jua.. syukur kerana Allah memberikan ujian ini.. sekurang2 nya terlepas dari belenggu manusia yang bersifat sebegitu... dan dalam luahan hati si polan itu tak sebut langsung hutang piutang yg berbaki RM16, 700 itu ye? takpe... kerana Allah, aku halalkan di dunia dan akhirat jika si polan itu tidak mahu bayar ketika didunia yang fana ini.. biarlah Allah yang menentukannya nnt.. selama 20 tahun hutang itu akan aku bayar.. dan aku redha... kerana semua yg ada pada aku adalah milik NYA juga... aku tidak mahu hidup yang tidak tenang... dan ini bukanlah luahan nak tunjuk ALIM atau RIAK... ilmu Allah itu bukankah lebih elok dikongsi sesama manusia? daripada mendiamkan diri tanpa menyumbang apa2?

dan manusia biasa seperti yang kita tahu banyak melakukan kesilapan... biar kita luahkan daripada memendam rasa dan akhirnya membuatkan diri kita SAKIT di dalam... manusia itu tidak sama.. nama pon manusia, kesilapan itu adalah biasa asalkan kita berusaha utk memperbaikinya.. lagi sekali ayat aku ini bukanlah ayat nak tunjuk baik... cuma matlamat aku jelas... usaha untuk menjadi manusia yang lebih baik dari masa ke semasa...lantaklah org nk ckp apa... aku akan cuba.. insya Allah

aku bukanlah sempurna... tp mungkin aku jenis tk kacau hidup org dan ini sebabnya sipolan tu tkde modal nk mengata aku agaknya... aku hanya mendengar sahaja sipolan itu bercerita keburukan adik2 sedara yg lain... keburukan adik sendiri, keburukan nenek sendiri dan juga suami sendiri.. malahan madu sendiri.. mungkin dia hanya akan mengata org yang dia tidak suka.. waktu dulu dia suka aku... tapi bila tidak suka mulalah mcm2 perkara diungkit... tkpe.. aku redha ya Allah...

mengata suami sendiri di FB? mungkin aku sudah lupa apa isunya... manusia biasa.. mungkin tidak sedar dlm berbicara... seingat aku mungkin status masa suami yang sgt sedikit utk keluarga... tidak sampai suami ada hubungan dgn perempuan lain... ye, betul.. kita manusia biasa yang tidak terlepas dari melakukan kesilapan... cuba usaha perbaiki ye.. peringatan utk diri sendiri..

kita biarlah ramai kawan.. dan tentunya dalam ramai2 kwn tu ada perselisihan faham... itu normal.. tetapi tidak pernah rasanya sampai putus sahabat.. tidak sampai mengata kawan tu asyik beranak jer... tidak sampai mengata boss sendiri anak dara tua.. tidak sampai semua dalam office tempat bekerja itu salah... ye.. kita manusia biasa... siapakah yang menghasut jangan kwn dgn org itu jgn kwn dgn org ini di zaman kecil? hehehe... kelakar bila diingatkan... semua itu pengalaman.. yg kukuh dlm ingatan.. kwn2 yang konon nya memahami kamu tu hidup berapa lama kenal kamu? betul kah dia kenal kamu luar dalam? hehehe... Hanya Allah yang tahu... samada aku ke kamu yg banyak mengata org...

seingat aku.. kamu pon ada juga mengata org lain luar dalam... adik sedara, mak sendiri, uwan, suami sendiri sehingga mabuk2 pon ada.. mungkin kamu lupa.. dan tidaklah cuma aku yang mengata org kan? sekali lg aku nk ingatkan diri sendiri, manusia itu adalah tidak sempurna, tetapi lebih baik dia usaha perbaiki diri... hanya aku sahaja ke mengungkit bila tlg org atau adik beradik? bagaimana pula dgn kamu yg merungut bila makcik kamu mintak duit utk menyekolahkan anak kamu? hanya aku yg buruk kan? bagaimana pula bila kamu bercakap soal bekas laki kamu dan anak yang bekas suami kamu pelihara? bukankah kamu yg tk mengaku anak kerana anak sulung kamu tidak hormat akan kamu?

aku tkde kawan ke? kamu sendiri tahu, aku ini adalah pendiam dan tak pandai bergaul mcm kamu time sekolah dulu.. tapi kwn2 aku time sekolah xde masalah dgn aku rasanya... tkde pon aku bercerita tentang kwn yang tikam belakang kawan kerana lelaki, tidak pon aku bercerita tentang lelaki yang curang... tidak pon aku bercerita tentang keluarga lelaki yang tidak boleh menerima kamu.. benar, dulu aku amatlah naif.. tidak cantik... seperti kamu yang dikelilingi kwn dan lelaki.. tetapi akhirnya kamu juga bercerita keburukan kawan dan lelaki berkenaan kan? kamu tu yg rasa kamu hebat agak nye.. kamu mmg hebat .. aku akui... tetapi tentu shj ada manusia lain yg lebih hebat dari kamu... dan mana buktinya aku tulis surat layang memburukkan kamu? mungkin lelaki itu yg bercerita buruk tentang aku? tengok? siapa yg memburukkan siapa dan mengungkit perkara silam? tkpe, aku maafkan kamu dan maafkan aku... manusia itu mudah lupa..

salah kah aku join persatuan sana sini? salahkah aku update status diFB kalo semua itu benar? atau kamu yg takut nk update status sbb tiada apa yg nk kamu update kan? siapa yg cemburukan siapa? jika menyampah kenapa tidak block aku sahaja? kenapa nk bercerita buruk kemudian hari? aku berpersatuan sbb aku ambil berat dgn masa depan negara? kamu? kamu hanya berlegar2 dlm hidup kamu sendiri sahaja.. nk tambah zuriat kena fikir banyak kali.. nak balik kg kena fikir itu ini... nk bercuti pon sama... aku update status FB bukan nk bermegah tp nk share kegembiraan dgn org yg nk share.. kalo tk nak ambil tahu jgnlah baca..aku tak paksa pon.. boleh hide dari timeline kan? dan aku buat semua ini adalah dgn duit aku... tak mintak dan tak mengharap duit laki aku pon..aku buat itu ini untuk jana pendapatan lebih.. dan aku juga cuba buat mana yang terbaik dan mana yg aku mampu untuk anak2 aku...sbb anak2 adalah amanah Allah... bukan untuk disia2 kan... tk perlu kot nk ungkit aku sekolah kan anak aku kt sekolah swasta atau tidak sspt dlm msg kamu tu.. tetapi mungkin diluar kesedaran aku membuatkan org mengata aku riak, berlagak... aku hanya manusia yg lemah... aku perlu perbaiki..

aku tak cemburu langsung kamu beli exora tu dari arwah... sumpah! demi Allah... malah aku tumpang gembira bila hidup kamu makin okey... boleh pulak kamu kata aku jeles? hehehe... tkpela.. kan aku dh ckp aku mmg nak tambah MPV sbb anak dah 3... tk kiralah exora ke wish ke alphard ke... ikut kemampuan diri sendiri... tp dibelakang kamu, ada org tak puas hati kamu amik exora tu kamu tak tau kan.. tp aku tkde pon citer tu sume kat kamu... tkpela.. nikmat ni semua Allah yg beri bukan manusia... selalu je aku ingatkan diri... jgn riak.. jgn takbur.. ikut kemampuan ajer... syukur.. walopon dugaan ada je.. rezeki anak3 aku tetap ada... tkde pon aku berhutang dgn org tak bayar... cuma org je suka berhutang guna nama aku... tp x bayar malah mengata pulak aku... boleh pulak amik barang rumah percuma tak bayar dan aku jugak kena menjawap... ermmm dugaan untuk aku.. aku dah maafkan dan halalkan.. jgn risau... cuma entri ni nak menjawap entri kamu je....

dan kenapa pulak kamu kata aku lebihkan keluarga mertua? kan aku citer kat kamu mak mertua aku tu bini kedua...mcm kamu jugak.. so, bapak mertua aku selalu tidak berada si rumah... mak aku pulak beranak kecik.. so, kalo aku tak balik pon tkdelah dia rasa sgt sbb mak aku pon dah ramai cucu.. kenapa pulak boleh kamu ungkit pasal tu pulak? astagfirullah.... aku tak mengaku ayah lebih kurang mcm kamu bengang kt mak dulu la kan.. mcm jugak uwan bengang kt ayah aku... kenapa pulak kamu nak kata aku sorang je? perlu ke aku nk citer kat kamu aku dgn ayah aku dah okey?.. tp at least bday aku dia ingat n wish.. dia ada juga call aku.. dan aku pon selalu juga call dia.. malah cuti sekolah ni kami adik beradik insya Allah nk ke penang jumpe dia.. sekurang2nya kami tidaklah menyusahkan hati mak dan ayah malah membantu juga kan... oh ye! dulu kamu ada ckp ayah aku utang dgn mak kamu... kita kan manusia biasa... so, kdg salah kita, kita x nmpk... mak kamu pon ada juga utang kat ayah aku ye.. tk kan dia nk citer kt kamu... kamu dan mak kamu serta adik kamu keluar dari rumah uwan sekejap sbb gaduh pon dok menumpang rumah ayah aku kejap kan... just nk remind lah kan.. sbb kita manusia ni kdg nampak hebat kita je... time kamu baby pon mak aku jugak yg dok jaga kamu sakit pening dgn uwan... sbb mak kamu busy kerja sebelum bercerai dgn ayah kamu... kalo kamu nk ungkit kisah lama la kan... ni nk citer sket perkara yg kamu x tau... tu je... sbb kita kdg tk tahu cerita di sebalik cerita...

kalo kamu menyampah dgn status 'tunjuk alim' aku tu tkpelah... kamu punye hak lah nk menyampah.. tp ramai lg kwn2 aku yg like sbb kami sentiasa share perkara yg baik dan yg x baik untuk manfaat bersama.. mcm kwn2 kamu jugalah kan.. kamu tahu ke dia suke ke nyampah dgn status kamu yg dok kutuk perempuan yg kaco rumahtangga kwn indon kamu tu? kamu tak kacau rumahtangga org eh? sorry.. kan kita manusia yg lemah... kamu mesti akan ckp balik ini semua takdir Allah.. kamu mls nk carik lelaki lain... yes, terpulang pada kamu.. selama ini pon apa yg kamu ckp aku iyakan aje.. sbb selalunya apa aje yg kamu ckp, pada kamu adalah benar... ye.. kita manusia yg lemah dan tidak sempurna... hanya Allah yg sempurna.. betul juga kamu kata hidup ini mcm roda.. mgkin suatu hari nnt kamu akan senang... aku bersyukur.. selama ini pon aku berdoa moga Allah beri kehidupan yg lebih baik untuk kita... aku tak pernah pon doa utk keburukan kamu...

baguslah jika kamu paling disukai dalam keluarga .. sbb mmg aku pon tak rapat dgn keluarga sebelah sana.. tapi belakang kamu, kamu pasti ke semua suka dgn kamu? Allah sahaja yg tahu.. aku tak pernah pon mendabik dada selama ini bahawa aku lah hebat, akulah bergaji besar, aku lebih besar pangkat, aku lebih itu ini... mungkin kamu yg rasa begitu... jangan tipu diri sendiri kamu tidak ada sedikit pon perasaan cemburu dengan aku... tak perlu juga nk terangkan apa2.. sbb Allah lebih mengetahui... Dia lebih tahu busuk ke tak busuk ke hati aku dan kamu.. selama ini pon aku cerita semua perkara dgn kamu.. aku juga tidak busuk hati tetapi kamu yg mula ungkit sana sini dalam inbox... terima kasih... kerana beri ruang untuk aku fikir manusia jenis apa kamu ini...

timbul semua ini adalah kerana sikap kamu yg mengelak dan kerap beri alasan untuk membayar hutang... bila kamu buat overlap kamu senyap.. sebab itu aku pura2 pinjam duit kamu... sbb aku nk tengok samada kamu akan anggap duit itu utk bayar hutang atau tidak.. cuma nk tengok ada tak niat kamu untuk bayar hutang 17 ribu itu... kalo ikutkan lebih dari 34 ribu sbb aku buat loan untuk tutup blacklist kereta kamu itu... tapi, tiap kali aku remind alasan yg sama kamu beri... gaji x cukup, dh maksimum buat loan... tak sampai seminggu kamu mintak balik 100 yg konon dipinjamkan kpd aku tu.. siap marah2.. sbb nak balik kampung... dan duit yang aku pinjam time balik kampung untuk hadir ke pengebumian arwah pon saja je aku nk duga... takpelah jika kamu taknak bagitau berapa 'hutang' aku pada kamu.. sebab jika ditolak dari 34 ribu tu tetap kamu yang hutang aku... dan demi Allah, aku halalkan semua hutang kamu jika kamu tak mahu bayar semula, sbb kamu ada ugut tak mahu bayar hutang dan bertanya pulak aku berani buat apa?.. aku redha dan berserah pada Tuhan yg satu.. termasuk juga nama aku blacklist sbb jadi guarantor kamu utk amik barang rumah.. hingga kini nama aku tetaplah blacklist... terima kasih banyak2...

dan bila kamu beli laptop, handphone, tabita dan lain2 semua adalah duit sumai kamu kan? atau duit dari madu kamu? ermmm again! hanya Allah yang tahu.. aku tidak berhak nak pertikaikan... tapi, kamu hanya pertikai status FB aku sahaja kan? status tabita kamu tu tidak riak kah? again! kita hanya manusia yang lemah... dari situ adik2 aku bertanya sbb mereka tahu aku buat loan utk tutup blacklist aku sbb kereta satria kamu tu... salahkah aku bercerita dgn adik beradik aku dan mak bapak aku? kamu pon bercerita perkara yg sama, arwah amik kereta dan nama kamu blacklist kan? kita manusia... kdg2 lupa dgn apa yg kita ckp...

dan aku manusia yg lemah, kdg2 kemarahan tak boleh nk kawal sbb selama ini bertolak ansur dan org yg sama juga seakan menguji kesabaran... timbul lah status tuntut hutang sbb kalo mintak secara sms, email alasan yg sama sahaja diberi... timbul juga persoalan dh naik pangkat ke N17 tak kan beza gaji x banyak? takkan kenaikan tak boleh dibuat pinjaman untuk membayar kembali hutang tersebut? manusia kalo sudah marah semua itu akan timbul... takde langsung secebis perasaan cemburu kerana kamu pakai tabita.. sbb aku boleh beli 10 set tabita kalo aku nak... cuma, geram bila pertolongan aku kamu ambil kesempatan... mungkin kamu fikir aku mampu je hidup walopon kamu x bayar hutang itu.. terpulang pada kamu.... dan kamu inbox aku ungkit segala hal... terima kasih... again! aku bersyukur kerana Allah memberikan aku idea manusia jenis apakah kamu ini..

okey.. dah panjang lebar luahan rasa dan menjawap kembali tohmahan kamu di blog kamu... sungguh! aku tidak ralat hilang seseorang yang seperti kamu... aku tetap teruskan kehidupan menuju jalan Nya... berbahagialah kamu dgn hidup kamu yg bahagia itu... dan hanya kamu dan Allah sahaja yg tahu bahagia atau tidak hidup kamu... sekali lagi.. aku halalkan hutang itu jika benar kamu tidak mahu membayarnya... dan maafkan aku atas kesalahan aku selama ini. aku juga telah maafkan kamu... ini semua aku lakukan kerana aku hanya hamba NYA... akhirnya akan mati... dan aku mahu hidup dan mati dengan redhaNYA... tenang ketika hidup tanpa perasaan yang tidak baik dan juga aman jika telah kembali kepada NYA itu sahaja... tak kisahlah kamu nak ckp aku berlagak alim atau apa saja.. itu hak kamu... selamat hari raya aidil adha, maaf zahir dan batin untuk kamu....

No comments: