Tuesday, August 18, 2009

rasis tk aku.... ??

salam..

skang nih berlumba-lumba lagu2 1 malaysia di hasilkan.. samada utk ganjaran duit atau utk suka2.. maksud aku kesedaran org berkenaanla.. PM kita pon dok laung2 semangat 1 malaysia.. aku mmg sokong abis-abisan.. tp tk tau mcmana reaksi rakyat jelata yg lain.. aku hrp sgt semua rakyat tk kira kaum pon terpanggil untuk turut serta dalam perjuangan ini.. untuk kebaikan bersama.. masa depan anak cucu kita juga nanti.. moga tiada pecah-belah...

berbalik pd soalan rasis tak aku??? hehehehe... aku lahir dan dibesarkan dalam suasana majoritinye melayu.. maklum dok kampung.. pekan lenggong tu mcm pekan cowboy jer.. ada kaum cina, india dll tp biasala.. terpisah.. sbb org cina lebih senang sekolahkan anak2 nye di sekolah cina yg terdapat di tengah pekan.. org india dok kt estet.. ada la skolah tamil... melayu yg dok kt ceruk2 kg pon memilih sekolah kebangsaan.. so, kdg2 ada perlawanan sukan ke ada la jumpe.. sedara-mara aku ada jugak yg sekolahkan anak kt sekolah rendah cina.. tp boleh bilang dgn jari la..

sekolah menengah baru terkumpul semua kaum nih sbb dua sekolah menengah je aku rasa kat lenggong nun.. aku tk sekolah menengah kt situ.. aku ikut mak aku yg bekerja kt kajang... kt lenggong aku tggal dgn tok n opah... kat skolah di kajang mmg totally semua bangsa adalah... time ni baru aku bercampur dgn sume bangsa.. aku dok kelas no 4 masa form 1.. kwn2 yg aku rapat time tu musliha, tan yan mei, lingam,suresh n rame lagi.. bagi aku tade masalah bergaul dgn derang sume.. cuma biasalah.. lain bangsa lain pengaruhnye.. hehehe.. aku masih igt lagi yan mei yg obses sgt dgn bintang pujaan dia aaron kwok.. suresh, lingam, pathmanabhan yang suka buat lawak.. walaupon mereka berlawak dgn bahasa ibunda tp telatah lucu mereka mencuit hati... ada juga terserempak dgn mereka ini lps aku berpindah ke sekolah teknik.. kami tetap bertegur sapa ramah.. mmg tiada masalah..

naik form 2 aku ditukar ke kelas no 1.. dalam kelas aku majoriti adalah pelajar cina.. umum tentu tahu kaum ini agak terkehadapan dalam segi pelajaran.. bukan aku nk kata.. susah juga kalo nk pertolongan kalo ada ape2 yg tak faham aku nak tnya.. erm.. kira kedekut ilmu sket.. kalo dr kalangan derang okla.. pelajar yg rapat dgn aku nurul dan beberapa pelajar melayu lg.. tk ramai.. pelajar india yg aku igt chubby dan basil dass.. yang cina aku igt yong sook min... seet wei yee.. ramai lagilah... cara pelajar2 cina pandai ni of course la berbeza dgn pelajar cina kelas ke4 td.. mereka2 ni kalo belajar mmg focus.. aku mmg tak terkejar.. kalo dlm kelas ke4 td aku leh dpt no 1.. kelas no 1 ni nombor yang aku dpt ialah 20++... hehehehe... derang cepat pick up... and tertinggal lah aku.. pergaulan aku dgn pelajar2 cina kelas no1 mmg tk mesra... biasa2 ajer..

dgn keputusan PMR yg agak ok aku mohon sekolah teknik.. aku mmg tk boleh nk pick-up subjek kimia, fizik, prinsip akaun... aduh! pening kepala aku... tambahan aku tak berapa fokus, dengan masalah keluarga dan kewangan lagi.. mmg tk boleh catch up.. dpt teknik, aku jauh dr family yg berantakan rasa mcm bebas dan boleh fokus pd study.. masuk teknik 100% student kelas aku melayu..

abis SPMV aku smbung study kt Politeknik Ipoh.. aku amik Diploma Kejuruteraan Awam. majoriti student adalah melayu.. tp bila graduasi 50% melayu-50% cina.. dua org je pelajar india dlm kelas tu.. pelajar cina ni tkla fokus sgt pada pengajaran tp lebih kepada merujuk nota2 senior dan tutorial senior.. kami masih keep in touch..tahun lps kami ada anjurkan reunion.. tp tanpa pelajar cina.. sbb kebanyakannya bekerja di luar negara selepas tamat degree masing2.. mungkin akan dtg akan ajak sume ex-class... dlm kelas itu juga kami tiada masalah komunikasi... kebanyakan kerja berkumpulan kami bergabung.. cuma perkara biasa.. susah juga nak minta tunjuk ajar jika tak faham mane2 subjek.. mereka senang dgn kaum sendiri... aku pon tak pasti, mereka tak mau ajar ke atau mereka sndiri tk berapa faham... sampai sekarang jadi tnda tanya.. hehehehe.. keseluruhan tiada masalah pergaulan sesama kami.. ok2 ajer.. cuma sorang student cina yg agak tidak disenangi kami dan pensyarah.. tp dia paling pandai dlm kelas... paling aku igt masa presentation akhir semester dia akan menggunakan perkatan "maaaa" dihujung ayat nyer.. walaupun ditegur lecturer dia seakan pekak... ermmm.. mcm perangai sapa tu.. huhuhuh... perangai kuarang ajar D*P la kot.. kekekeke... wallahualam

No comments: